Lös problem med din uppkoppling.

Att ha internet till hemmet är idag som att ha rinnande vatten- det ska liksom bara funka och finnas där. Men ibland blir det stopp i rören eller när det gäller internet, i fibern.  I den här artikeln hjälper vi dig med några enkla felsökningar som du kan göra själv.

 

 

Ny fiberanslutning som aldrig fungerat

Har du en ny fiberanslutning som aldrig fungerat men du har fått mail från Open Infra om att din fiber nu är driftsatt?
Kontakta Open Infra för hjälp då vi på Internetbolaget inte kan åtgärda problem med nya anslutningar. 

 

 

Fiberanslutningen har fungerat förut

Börja med att se till att alla kablar sitter i och sitter rätt. Därefter kan du prova att starta om fiberboxen och tillhörande kringutrustning, till exempel en router.

Så här startar du om fiberboxen:

 

  • Dra ur alla nätverkskablar ur fiberboxen. Det är de som sitter i fiberboxens uttag märkta LAN1 till LAN4. Dra ur sladden från eluttaget i väggen och låt fiberboxen vara strömlös ca 15 minuter.
  • Starta om din dator.
  • Koppla in strömmen fiberboxen igen.
  • När fiberboxen startat kopplar du in din dator direkt in i fiberboxen (vilket som helst av uttagen LAN1 till LAN4) med en nätverkskabel. Om du har en router så ska den inte ska vara inkopplad när du gör detta.
  • Om internet fungerar när du har kopplat din dator direkt till fiberboxen så är det troligen routern, eller annan kringutrustning, som är problemet och du kan behöva starta om även den utrustningen.

 

 

Fortfarande inget internet?

Om internet fortfarande inte fungerar när du har kopplat din dator direkt till fiberboxen så kan det bero en driftstörning i stadsnätet du är ansluten till.
Du kan se aktuella driftstörningar här.
Om du är ansluten till Open Infra, hittar du pågående driftstörningar här

Finns det driftstörningar måste du avvakta tills de är över. Kundtjänst kan inte hjälpa till med driftstörningar. Du följer ärendet i listan ovan.

 

 

Ingenting fungerar och du hittar ingen driftstörning?

Om du inte hittar någon driftstörning, är du välkommen att kontakta oss på Internetbolaget och göra en felanmälan. I felanmälan vill du att du berättar om lampan som heter WAN på fiberboxen lyser.

 

Öppettider

 

Helgfria vardagar kl 08:00 – 20:00.
Tel. 08-522 736 61
Hittar du inte svaret på det du söker är du välkommen att kontakta kundtjänst på telefon eller kontakta oss via formuläret.

 

Genom att skicka personlig information om dig vid kontakt med oss, antingen via vårt formulär, email eller telefon godkänner du vår integritetspolicy som du hittar här