loading please wait..

Kundtjänst

Vanliga frågor och svar om internet via fiber

Varför får jag en privat IP-adress?

Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.

Skulle du trots det ha ett behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt.

Hur lång tid tar det innan bredbandet kommer igång?

Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta mellan 1-5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet.

Kan jag byta hastighet?

Ja. Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst för att antingen upp- eller nedgradera din tjänst. Det måste finnas en annan hastighet tillgänglig för dig för att du ska kunna byta. Vid uppgradering till högre hastigheter är det viktigt att all hårdvara, både hemma och i stadsnät, har tillräcklig kapacitet för att klara av den. Du ansvarar själv för hårdvaran hemma hos dig men skulle stadsnätet behöva byta ut sin hårdvara så brukar det inte vara några problem. Dock kan det ta några extra arbetsdagar för dig att få din nya hastighet.

Varför är uppkopplingen så långsam?

Flera olika faktorer påverkar bredbandshastigheten såsom kvalitén på ledningarna, inkopplingen i din bostad, konfigureringen i din dator om du surfar via nätverkskabel eller trådlöst och hur många som delar på uppkopplingen.

En annan orsak till dålig hastighet är vad din dator klarar av. Äldre datorers operativsystem har sämre prestanda, drivrutiner som inte är uppgraderade och förmodligen har de för låg minneskapacitet. Det inte säkert att din dator hinner med att processa all trafik. Tänk på att även virusangrepp kan dra ner ordentligt på din dators prestanda.

Här kommer några tips för att försöka lösa problemet:

Tips 1: Starta om din router och din dator. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.

Tips 2: Anslut datorn direkt till nätverksuttaget eller tjänstefördelare (CPE) med en nätverkskabel och koppla bort all trådlös utrustning (router).

Tips 3: Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram.

Tips 4: Gör en hastighetsmätning på www.speedtest.net. Tänk på att stänga av e-postprogram som t.ex. Outlook. Är hastigheten fortfarande låg, prova att inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall etc.) och gör en ny hastighetsmätning.

Tips 5: Om du har en CPS/CPE/DRG (tjänstefördelare) inkopplad, testa att starta om utrustningen genom att dra ut strömkabeln.

Tips 6: Prova med en annan dator eller kabel

Skulle du få dåliga värden även efter att du provat ovan tips, är du välkommen att kontakta vår support för vidare felsökning.

Ingår det en router när man beställer bredband?

Nej. Då det är en större fördel för dig som kund att själv få välja vilken slags router du behöver utefter dina behov (t.ex. räckvidd, budget, design, etc.) hänvisar vi alltid till elektronikhandeln för inköp av nätverksutrustning.

Behöver jag ett modem för att koppla upp mig?

Det beror på ifall det stadsnät ditt hus är anslutet till kräver det. Vanligast är att all utrustning du behöver finns på plats i ditt hus/lägenhet. Antingen har du ett enkelt nätverksuttag på väggen eller så finns det en så s.k fiberkonverterare eller tjänstefördelare fastmonterad på väggen.

Jag har precis beställt. När kommer fakturan?

Första fakturan brukar normalt anlända inom cirka 10 dagar från aktiveringsdatum. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan sträcka sig över en period som är längre än det normala debiteringsintervallet.

Kan jag flytta min bredbandstjänst?

Ja, det går bra förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress.

Mitt trådlösa nätverk fungerar inte!

Internetbolaget levererar alltid tjänster till bostadsuttaget och tillhandahåller inga trådlösa nätverk. Självfallet fungerar vår uppkoppling även med trådlösa hemnätverk men vi kan aldrig ge support på din router eftersom den tillhör din egen utrustning. Fungerar uppkopplingen i uttaget, men inte via ditt trådlösa nätverk, kan du få hjälp via din routersupport.

Uppkopplingen bryts emellanåt

Att uppkopplingen bryts kan bero på flera orsaker. Först bör du utesluta att eventuella radiostörningar stör ditt trådlösa nätverk. Koppla först in din dator till nätverksuttaget i bostaden. Testa därefter att surfa så lång tid som krävs för att du skall märka om det blir någon skillnad (d.v.s. om du t.ex. upplever ett avbrott per timme behöver du testa direktkopplat i cirka två timmar). Om avbrotten då fortsätter är du välkommen att ta kontakt med oss för ytterligare felsökning.

Jag kommer inte ut på nätet!

Internetbolaget levererar alltid tjänster till ditt uttag på väggen och det är därför viktigt att du först utesluter problem med egen utrustning. Prova att koppla bort eventuell router och hemnätverk och direktanslut din dator med nätverkskabel till uttaget på väggen. Kvarstår felet fortfarande kan du behöva kontakta oss.

Övriga frågor och svar

Hur ansöker jag om autogiro?

Det är väldigt enkelt att själv anmäla Autogiro via en Internetbank! Menyerna kan se olika ut för olika banker, men du bör kunna hitta någonting om ”Ansök om autogiro” eller ”Anslut autogiro”, där du sedan skall kunna söka efter ”Internet bolaget” och klicka på ”Anmäl”, alternativt ”Ansök”. Kontakta din banks kundtjänst om du behöver hjälp i Internetbanken. Det går även att anmäla autogiro genom att skriva ut den medgivandeblankett som du hittar här, om du mot förmodan saknar Internetbank.

Jag ska flytta till ny adress. Vad kostar det?

Internetbolaget tar generellt inte ut någon avgift för att flytta en tjänst till en ny adress. Notera att om det gäller flytt till ett annat stadsnät kan det tillkomma en startavgift. Priserna kan variera även om man behåller samma hastighet som tidigare.

Jag vill säga upp mitt autogiro. Hur gör jag?

Detta kan ni göra genom att logga in via er internetbank. På sidan där du administrerar dina autogirokopplingar kan du välja att ta bort ditt autogiro till oss.

Hur gör jag om jag vill slippa fakturaavgift?

Genom att välja Autogiro eller E-faktura slipper du fakturaavgiften. Du anmäler dig enkelt via din Internetbank

Varför får jag betala fakturaavgift?

Vi tar ut en fakturaavgift för att täcka våra administrativa kostnader och hantering, samt kostnad för t.ex. kostnad för kuvert, utskrift och porto. Fakturaavgiften är 39 kr/pappersfaktura. Andra, och miljövänligare fakturaalternativ vi erbjuder är autogiro och e-faktura (kostnadsfritt).

Varför står det momssumma längst ner på fakturan? Är inte momsen inkluderad i priserna?

Alla priser presenteras på fakturan inklusive moms. Enligt faktureringsstandard specificerar vi även momsen separat.

Varför är min första faktura så hög?

Den första fakturan avser generellt en längre period därför att fasta avgifter faktureras i förskott. Vlken period fakturan avser och för vilken tjänst beskrivs på fakturan. Notera även att det kan förekomma engångskostnader som startavgift.

Hur kontrollerar jag vilken IP adress och MAC adress jag har har?

Använd denna guide för att kontrollera din IP-, och MAC adress.

Driftinformation

2019-03-28: En underleverantör till oss gör ett underhåll i sin utrustning mellan kl 23:00 den 28/3 och 00:30 den 29/3. Detta kan påverka vår leverans av internet.

Klicka här för aktuella driftstörningar och planerade arbeten i Stadsnätsbolagets nät.

Kontakta Oss



Kundtjänst
08-522 736 61
Helgfria vardagar: 08:00-17:00

Teknisk support
08-522 736 61
Helgfria vardagar: 08:00-17:00

Maila oss på
info@internetbolaget.nu

Genom att skicka personlig information om dig vid kontakt med oss, antingen via vårt formulär, email eller telefon godkänner du vår integritetspolicy som du hittar här.